19 september 2013
Er is weer veel gebeurd hier in Engeland. Toen we het laatste bericht plaatsten was de eerste cursus halverwege. Afgelopen vrijdag, 13 september is die afgesloten. We hebben weer veel gedaan en geleerd in de drie weken. Tijd voor een update!
Bank Holiday
Het begon op 26 augustus met een heuse ‘Bank Holiday’. Het duurde even om uit te vinden wat dat nu precies inhoudt. Het bleek een vaste vrije dag te zijn, waarvan er per jaar een paar zijn. Dat betekende dat ook wij vrij hadden. Een van onze Engelse klasgenoten voorspelde dat het wel eens de laatste warme dag zou kunnen zijn van deze zomer (voor Engelse begrippen bleek dat te betekenen: een krappe 20°c). Hij stelde voor om naar het openluchtzwembad in Cheltenham te gaan.
Hanneke nam samen met iemand anders de bus, terwijl T. (zoals ik hem voor het gemak noem) en ik ons op fietsen hesen voor de rit van zo’n 13 kilometer. Het college hier heeft wat fietsen te leen, vooral van het type stationsfiets. T. bereed zijn eigen kekke mountainbike, dus na enkele honderden meters van het college verwijderd keek ik al tegen zijn kuiten aan, terwijl ik me zittende probeerde te houden op provinciale wegen waar men je met 80 km voorbij rijdt. Kortom: we kwamen er veilig, genoten van wat inderdaad een heerlijke dag was, trokken onze baantjes tussen andere gezondheidsfreaks en zonaanbidders, en fietsen weer naar huis, precies op tijd om aan te schuiven voor ‘dinner’.
Language Learning Practicum
De Phonetics lessen – Hanneke heeft in Phonetics trouwens een nieuwe interesse gevonden! – gingen de afgelopen drie weken gewoon door. En er waren ook nog steeds gezamenlijke lessen, met meer theorie over taal en cultuur. Maar op dinsdag 27 augustus begon ook ons Language Learning Practicum (LLP), waarover we al eerder schreven (zie het stukje ‘Bevelen opvolgen’).
In de eerste vijf dagen werd er een stapel woorden in de nieuwe taal ingepompt met methodes die we in de weken daarvoor hadden besproken. Woorden in en om het huis, groente en fruit, gezinsleden, meubels, groeten, bedanken et cetera. Niet met een lijst met woordjes en dan maar stampen (dan gebruik je alleen je ogen = visueel leren). Maar met plastic fruit en groente op de tafel. De Language Resource Person (LRP, degene die de te leren taal als moedertaal heeft) noemt de namen van de dingen die op tafel liggen. Vervolgens noemt hij de namen willekeurig en moet je wijzen naar het bijbehorende stuk groente of fruit. Het is heel leuk om te ervaren hoe snel je nieuwe woorden kunt leren als je zo veel mogelijk zintuigen inschakelt: zien, horen en bewegen (door te wijzen). Vorige keer schreef ik al over de methode Total Physical Response (‘Bevelen opvolgen’). Ook daar gaat het erom woorden te leren door het inschakelen van zo veel mogelijk zintuigen.
Shared Experience
De eerste dagen ging het dus vooral om nieuwe woorden leren. De volgende dagen zouden we proberen wat verder te gaan: simpele zinnen begrijpen en zelf wat woorden en korte zinnen uitspreken. Dit deden we aan de hand van een zogenaamde Shared Experience. Dat betekende dat we samen met de groep waarin we de taal leerden iets leuks gingen doen. In de dagen erna gingen we leren hoe we wat we hadden gedaan in de nieuwe taal konden vertellen.
Hannekes groep (met als taal Tamil) kookte Indiaas, maakte slingers en at samen. Van al die dingen werden foto’s gemaakt, en in de dagen erna leerden ze de Tamil woorden voor koken, snijden, betalen, slinger, knoflook et cetera. In mijn groep werden boodschappen gedaan om uiteindelijk lamskebab van de barbecue te eten. Hiermee leerde de groep veel nieuwe woorden, maar we leerden ook eenvoudige zinnen die nodig zijn om in een Rwandese winkel iets te kopen.
Curry night en England’s Glory
Op zich al heel leuk, die cursus, zou je zeggen, maar ook naast de cursus zelf was er nog genoeg leuks te doen. We droegen ons steentje bij aan het levend houden van de vrijdagavondtraditie: een bezoek aan de nabijgelegen pub, samen met een groep docenten en studenten.
En er was nog een leuke maaltijd samen. Naast mij – Michiel – bleken er nog meer curryfanaten te zijn. Daarom hebben we met een paar mensen op een zondagavond curry’s gekookt en ze met een grote groep gegeten.
Afscheid en uitrusten
Zo kwamen we de afgelopen week aan het einde van de cursus. Een drukke tijd! We moesten twee afsluitende essays schrijven, we hadden nog een theorietest van Phonetics, een presentatie om te laten zien wat we in ons LLP hadden geleerd, eindgesprekken met onze docenten… En op donderdag was er de afsluitende ‘fun-evening’, inclusief ceilidh (Schotse dans). We zijn erg blij en dankbaar dat alle resultaten erg positief waren.
Aan het eind van vorige week vertrokken de docenten naar hun thuis, waar dat dan ook is. Niet leuk om iedereen weer te zien gaan, omdat het een hele leuke en goede tijd is geweest met elkaar. Maar we krijgen er vast weer een leuke groep docenten voor terug.
En onderwijl vulde het college zich de afgelopen week met nieuwe studenten voor andere studies en cursussen, omdat het nieuwe studiejaar begint. Wij logeerden de afgelopen dagen bij een medecursist elders in Engeland, en hebben weer frisse energie om aanstaande maandag met de nieuwe cursus te beginnen!